Sarajevo - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Chris Olijve en Ineke de Klerk - WaarBenJij.nu Sarajevo - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Chris Olijve en Ineke de Klerk - WaarBenJij.nu

Sarajevo

12 Mei 2014 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

Hallo allemaal,

zondag 11 mei
We gaan op weg naar Sarajevo. Het was vannacht wat lawaaiig in het hotel, want er zijn 2 bussen met gasten aangekomen.

Op de kaart hadden we de route uitgestippeld, maar bij Ineke zat tussen de oren dat Mostar op de route lag, dus stuurde ze Chris die richting op. Achteraf bleek het op de totale afstand maar 20 km om te zijn.
We reden door woeste berglandschappen en piepkleine dorpjes. De weg liep nog geen 50 meter rechtdoor, zoveel bochten.
Rond 12 uur kwamen aan in Mostar met die beroemde brug die vernield was en weer opgebouwd na de oorlog. Er was een heel spektakel omheen gemaakt met winkeltjes en restaurantjes en hordes toeristen. We hebben het bekeken en er wat gegeten en gedronken. Je zag op diverse plekken nog kapot geschoten gebouwen en ook grote begraafplaatsen met veel nieuwe grafstenen. Na 20 jaar zijn de wonden nog niet geheeld.
Toen nog 2 uur rijden naar Sarajevo. Omdat we van een andere kant de stad binnenkwamen dan onze uitgeprinte routebeschrijving aangaf, kostte het enige moeite om het hotel te vinden. We zijn er echter op eigen kracht gekomen.
Prachtig chique hotel met schitterende badkamer. Het enige nadeel is dat er geen alcohol geschonken wordt. Daar hebben we iets op gevonden. Na geld gepind te hebben ( hier hebben ze weer een ander munt dan in Kroatië ) vonden we een café waar wel alcohol te krijgen was. Hebben we ons alvast "ingedronken "met een paar glaasjes wijn. De barkeeper sprak maar 2 woorden Engels, maar we kregen toch wat we wilden.
We hebben lekker in het restaurant gegeten ( was bij de reis inbegrepen) met mineraalwater in wijnglazen.
Morgen kijken we verder, al zijn de weerberichten niet zo goed.

maandag 12 mei

De dag begint met regen. Na het ontbijt is het opgeklaard, maar wel veel koeler dan gisteren. Bij de receptie raden ze ons aan per taxi naar de oude binnenstad te gaan. Ze bestellen een taxi en voor €5 zijn we ter plekke. De taxichauffeur wees ons precies de plek waar Franz Ferdinand van Oostenrijk was vermoord in 1914, wat de aanleiding was voor de 1e Wereldoorlog.
We wandelen door nauwe straatjes met talloze winkeltjes, café's en eethuisjes. We bezoeken de moskee voor €1 per persoon.
De batterij van het fototoestel blijkt leeg, maar nergens hebben ze een vervangende batterij voor een toestel van 10 jaar oud. Dan maar opladen in het hotel.
Tegen 12 uur zoeken we iets om te eten. In een klein zijstraatje vinden we een eethuisje met 2 tafeltjes buiten en 2 tafels binnen met de prestigieuze naam "Club to be". Na overleg met de eigenaar bestellen we een Bosnische stoofpot van verse groente, reepjes vlees en rijst. Intussen hadden we al een flesje wijn besteld. Het was heerlijk! We raakten in gesprek met de eigenaar en die vertelde dat het wantrouwen tussen Bosniërs en Kroaten nog altijd groot was. We hebben daar zeker 1 1/2 uur gezeten.
Op de terugweg troffen we een taxichauffeur die in Duitsland gewoond had en uitstekend Duits sprak. Hij was in de oorlog ook nog 2 keer gewond geraakt en was blij dat hij als taxichauffeur kon werken.
Het weer is droog gebleven al is het een stuk frisser.

We rusten nu een beetje uit en bekijken de route voor morgen. Dan gaan we naar Bihac

Tot de volgende keer
Chris en Ineke

• 12 Mei 2014 - 16:14

Jan:

Nou, ziet er toch nog goed uit. En wees gerust, hier regent het nog steeds. Eerst eind van de week iets beter.