Dubrovnik - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Chris Olijve en Ineke de Klerk - WaarBenJij.nu Dubrovnik - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Chris Olijve en Ineke de Klerk - WaarBenJij.nu

Dubrovnik

10 Mei 2014 | Kroatië, Dubrovnik

Hallo allemaal,
vrijdag 9 mei

Het is prachtig weer! Op naar Dubrovnik, de route is ongeveer 230 km. We vertrekken om 9.30 u en rijden eerst een stukje langs de kust. veel cipressen, blauwe zee en veel zon.
We gaan verder over de snelweg die iets verder landinwaarts door de bergen loopt. Bij Ploce houdt de snelweg op en komen we weer op de kustweg. Prachtige route met schitterende uitzichten ! Op een gegeven moment komen we aan de grens met Bosnië-Herzegovina. Paspoortcontrole en 10 km verderop is weer de grens met Kroatië, weer paspoortcontrole. Geen oponthoud. dan is het nog 60 km naar Dubrovnik. Aan het begin vinden we vrij snel de bordjes "Hotel Lero " en we rijden er zo naar toe. Het hotel ligt aan de drukke doorgaande weg naar het centrum, maar onze kamer is aan de achterkant.
We lunchen wat op het terras en besluiten een wandeling te maken richting stad. Zo komen we na 3 kwartier voornamelijk bergafwaarts bij de ommuurde stad aan. het is er nog tamelijk druk ( 17.00 u) en we wandelen wat door de hoofdstraat en rusten uit op een terras in de schaduw. Bijna op iedere straathoek kun je wat eten en drinken. We eten buiten een lekker visje en gaan met de bus terug naar het hotel (ongeveer € 1.60 ).'s Avonds drinken we nog wat op het hotelterras met levende muziek.Heel gezellig, al is het hier wel om 8.30 al donker.

zaterdag 10 mei
Na het ontbijt kopen we buskaartjes bij de receptie en zijn om 9.15 u al in de ommuurde stad, tegelijkertijd met tientallen bussen vol toeristen.
Het is al behoorlijk warm en na wat rondgelopen te hebben, strijken we neer op een terrasje in de schaduw en bekijken we de menigte die langs stroomt in groepen met gidsen.
We hebben in de reisgids gelezen, dat Dubrovnik zwaar geleden heeft onder bombardementen in de oorlog in 1991. Met behulp van UNESCO en de EU is alles weer opgebouwd.

We treffen het, want er blijkt een muziekfestival van brassbands te zijn ter gelegenheid van iets met Europa. Dat kregen we niet helemaal mee..
Wel trok het ene na het andere muziekkorps aan ons voorbij ( wel 8) in kleurrijke uniformen. De mensen werden er vrolijk van en begonnen als vanzelf op de maat van de muziek te lopen. Alle muziekkorpsen gaven een gezamenlijk concert op het plein en het plaatselijke korps speelde nog veel langer door en goed ook. We hebben met volle teugen genoten. Er was ook nog een folklore dansgroep in prachtige kleding.
Na door nauwe straatjes en over marktjes te zijn geslenterd hebben we ergens een lekker visje gegeten. Van de serveerster hoorden we dat er 3 grote cruise schepen in de haven liggen. Vandaar die vele bussen natuurlijk en mensen met nummers op hun shirt geplakt, achter gidsen aan met een vlaggetje en zo'n audiotoestel ( telefonisch) voor elk van de groep. Deze cruiseschepen hebben vaak meer dan 1000 passagiers. Je moet er maar lol in hebben !
Als we uitgegeten zijn, het is dan al 13.30 u zijn we maar weer met de bus naar het hotel gegaan.
We rusten nu een beetje uit en gaan straks nog wel op het terras zitten
Een heerlijk dag !
Morgen vertrekken we naar Sarajevo
Tot de volgende keer
Chris en Ineke

• 10 Mei 2014 - 16:58

Jan:

Nou, jullie boffen maar. En nog muziek er bij ook.
    Geniet ervan. Hier regent het nog steeds.

• 10 Mei 2014 - 21:53

Louis En Marion:

Hoi vakantievierders,Wij hebben jullie verslagen gelezen. Het is bijna een film zoals je de ervaringen verwoord. Wat fijn dat jullie nu ook eens in het zonnetje kunnen zitten en genieten van alle mooie panorama's.Het is toch een heerlijk gevoel zo 's morgens te ontbijten, wandelingetje, muziek erbij {nog wel een heel orkest}op je terras te beleven! Geniet nog maar van alle mooie weken die jullie nog tegoed hebben.
    Wij gaan a.s.zaterdag 17 mei met Ien naar Lemelen tussen Zwolle en Ommen. We verheugen ons erop. Met heel veel hartelijke groeten en tot de volgende keer.

• 10 Mei 2014 - 22:02

Andrea De Jonge:

Hallo buurtjes!
    Wat een reis maken jullie!
    En wat een kilometers!
    Biezonder he ..de ommuurde stad!
    Jaren terug waren wij hier ook.....met zo"n bootje....
    Ons vielen de contrasten op tussen de verwoestingen en de vuurrode dakpannen !

Nog heel veel fijne dagen en verdere veilige reis!
    Wij houden je huis in de gaten....
    Alles in orde hier!

groetjes Andrea