Zagreb - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Chris Olijve en Ineke de Klerk - WaarBenJij.nu Zagreb - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Chris Olijve en Ineke de Klerk - WaarBenJij.nu

Zagreb

16 Mei 2014 | Kroatië, Zagreb

Hallo allemaal,

donderdag 15 mei

Op reis naar Zagreb de hoofdstad van Kroatië. Het is maar ongeveer 150 km en het weer is bewolkt maar droog. We rijden door bergachtig gebied en het lijkt wel of hier nu pas de lente begint. Het fluitenkruid bloeit en de acacia's staan in volle glorie te bloeien. Bij sommige bomen beginnen de blaadjes net uit te komen. Wat we gehoord hebben is dat het hier een erg koud voorjaar is. De waterstand van de rivieren is ook hoog. Daarom was die waterval bij het hotel ook zo spectaculair met veel stuifwater.
In de buurt van Zagreb wordt op de snelweg gewaarschuwd voor zware wind.
We vinden via de bordjes vrij snel Hotel Dubrovnik. Om te parkeren moeten we een inrijverbod negeren en dat rijden we een keer voorbij. Om de slagboom open te krijgen op een knop drukken en de naam spellen ( Olijve is een beetje moeilijk ) en we kunnen binnen. Dan 100 meter door een overdekte gang en we zijn bij het hotel. Een medewerker van het hotel loopt mee met een karretje om de bagage op te halen. Prima geregeld, mooi hotel trouwens midden in het centrum.
We gaan wat wandelen en lunchen( we waren er al om 12 uur), maar het stormt behoorlijk. Later begint het ook nog te regenen, terwijl er heel veel leuke terrasjes zijn. Niets aan te doen.
s'Avonds eten in het restaurant en een beetje uitbuiken.

vrijdag 16 mei
Het regent en waait nog steeds.
Het is de verjaardag van Elmar, een kleinzoon van Chris.
Na het ontbijt is het bijna droog en we gaan naar de kathedraal, mooi en indrukwekkend. We wandelen door schuine straatjes met leuke winkeltjes en veel uitgestorven terrassen. Met mooi weer zou het heerlijk zijn geweest.
Op de groentemarkt waaien de groenten ook bijna weg. Grote verscheidenheid en alles heel vers.
Het lijkt wel of er een demonstratie is , zoveel volk is er op de been met veel geschreeuw en gefluit. Blijkt dat het einde van de examens van de scholieren te zijn , de laatste schooldag.
We worden bijna omver geblazen door de wind.
We lunchen in het hotelrestaurant en kijken vanachter het raam hoe iedereen met de wind worstelt. De prullenbakken zijn gevuld met kapotte paraplu's.
Morgen gaan we naar Bled in Slovenië en we stippelen de route uit. De weersverwachting voor Bled is een stuk beter dan hier.
Tot de volgende keer
Chris en Ineke

• 16 Mei 2014 - 16:05

Jan:

Het mooie weer schijnt hier te beginnen. Vandaag volop zon en voor het weekend voorspellen ze 22C.
    Ook voor volgende week is de voorspelling prima.
    Als jullie de week erna terugkomen, zal het wel gaan sneeuwen denk ik.

• 16 Mei 2014 - 16:07

Chris Olijve En Ineke De Klerk:

volgende week komen we thuis, dan kunnen we ook nog van het mooie weer genieten

• 16 Mei 2014 - 20:38

Job Hendriksen:

Nu.nl meldt dat het noodweer is op de Balkan, gisteren zijn 2 Serviers vedronken en vandaag 2 Bosniërs. In 3 dagen is zoveel regen gevallen als anders in 3 maanden. In Servie zijn 6000 mensen geevacueerd. Door de hevige regenval kunnen mijnenvelden in Bosnie gaan schuiven wordt gewaarschuwd......