Naar Hallstatt - Reisverslag uit Hallstatt, Oostenrijk van Chris Olijve en Ineke de Klerk - WaarBenJij.nu Naar Hallstatt - Reisverslag uit Hallstatt, Oostenrijk van Chris Olijve en Ineke de Klerk - WaarBenJij.nu

Naar Hallstatt

01 Juni 2013 | Oostenrijk, Hallstatt

Hallo allemaal,
Vrijdag 31 mei
Excursie naar Hallstatt. Zéér vroeg opgestaan, want de bus staat al om 7.15 u klaar. Het heeft de hele nacht hard geregend en het regent nog steeds. Bovendien viel gisteravond de stroom uit en de stekkerkast was afgesloten. Dat betekende geen vloerverwarming en geen boiler. De koelkast moest op gas en de kachel aan. De verlichting deed het op de extra accu. Vanmorgen om 7 uur heeft een medewerker van de camping het hersteld.
Het is maar 4 graden als we vertrekken. De bustocht duurt 2 uur en de buschauffeur vindt dat we geluk hebben dat het alleen maar regent, het had ook kunnen sneeuwen.

In Hallstatt bezoeken we “de oudste zoutmijn van de wereld”. Het blijft regenen!
We gaan eerst met een tandradbaan naar boven, dan een stukje met de lift. Dan een lange stijgende weg naar het begin van de rondleiding in de stromende regen. Binnen worden tassen, paraplu’s en jassen in bewaring gegeven en krijgt iedereen een jas en een broek met verstevigd zitvlak.
Bij het begin van de rondleiding krijgt iedereen een glaasje schnaps en een stukje brood met zout van de mijn. Is het om moed in te drinken?
Dan gaat het min of meer in ganzepas door spaarzaam verlichte mijngangen. Hier en daar waren presentaties met lichtbeelden en effecten over het ontstaan van de zoutlagen en het ontginnen ervan. Halverwege was een glijbaan ( vandaar de versterkte broeken ). Daarna een presentatie van de moderne winningsmethoden, want er werken nog steeds 40 mijnwerkers.
Aan het eind was er nog een lange glijbaan en werden we daarna met een treintje met een noodgang naar de uitgang gebracht. Eerst nog een stukje door de stromende regen en toen pakken inleveren, eigen spullen bij elkaar zoeken en naar buiten. Dezelfde volgorde, lange dalende weg, lift, tandradbaan. We krijgen allemaal een klein vaatje zout als souvenir.
Dan lopend naar het restaurant voor de lunch. We kwamen er allemaal als verzopen katten aan.
Na de lunch kwam een gids voor een stadswandeling ( in de regen). Niet iedereen ging mee (wij ook niet). Het zal best heel mooi zijn geweest, maar in de regen is alles triest.
Om 16.30 u vertrok de bus weer en om even over 6 waren we terug op de camping. Het was de hele dag niet warmer geworden dan 8 graden en de regen klettert op het dak van de caravan.
Wij troosten onszelf met een glaasje wijn en een stukje Gruyèrekaas.
Morgen hebben we een vrije dag, maar het weer zal niet veel beter zijn. Dan rusten we maar wat uit, want het is toch wel een druk programma.
Tot de volgende keer
Chris en Ineke

• 01 Juni 2013 - 19:02

Jan:

Tjonge tjonge wat een pech met het weer. Nu was het gisteren redelijk hier, maar vandaag weer bewolkt en koud. Maar 12C, dus dat houdt ook niet over. Volgende week iets beter zijden ze net, maar eerst zien dan geloven. De winter begint op 2 juni dit jaar.

• 01 Juni 2013 - 20:12

Gerie:

Hallo Chris en Ineke,

Wat een pech om dit jaar weer zulk slecht weer te hebben.
    Ok hier is het meer herfst dan zomer.
    Lekker weer voor de plantjes!!!!
    Verder is hier alles gezond en wel en hopen op beter weer.
    Wat gaat de reis toch weer snel.
    We reizen mee en tot horens.

Groetjes van Co en Gerie.

• 01 Juni 2013 - 22:28

Immie De Coninck:

Ik vind het altijd leuk jullie reis-verslagen te lezen, maar ik begin nu bijna medelijden met jullie te krijgen vanwege het slechte weer! Een paar dagen regen is niet zo erg, maar dit is wat te veel van het goede lijkt me.
    Enfin, ik hoop dat jullie je niet te veel laten ontmoedigen door het weer en dat jullie toch ook een beetje kunnen genieten!