De laatste camping - Reisverslag uit Eisenach, Duitsland van Chris Olijve en Ineke de Klerk - WaarBenJij.nu De laatste camping - Reisverslag uit Eisenach, Duitsland van Chris Olijve en Ineke de Klerk - WaarBenJij.nu

De laatste camping

11 Juni 2013 | Duitsland, Eisenach

Hallo allemaal,
vrijdag 7 juni
Reisdag naar Eisenach (215 km). Prachtig weer en makkelijke mooie route. Eisenach ligt in het Thüringer woud ongeveer halverwege tussen Kassel en Erfurt.
De camping ligt aan een meertje en heeft erg schuine plaatsen We hebben nogal wat stapelblokken en zelfs stenen nodig om waterpas te staan.
Om 17.00 u is de prijsuitreiking van de Jeu de Boules competitie. Het wordt een Zeeuwse aangelegenheid. De 1e prijs is voor Herman uit Cadzand, de 2e prijs is voor Chris en de 3e prijs is voor Ineke. Naast de medailles zijn de prijzen geweldig!
3e prijs : een diner voor 2 ( plaatpizza voor 2 personen )
2e prijs : een jaar lang bloemen( boeketje kunstbloemen )
1e prijs : een weekend voor 2 ( tijdschrift "Weekend" + flesje wijn )
Grote hilariteit natuurlijk.

zaterdag 8 juni
Laatste dag.
We hebben zelfs nog een excursie! Met de bus naar Slot Wartburg, dat hoog op een berg bij Eisenach ligt. Het is een enorme klim naar boven, maar gelukkig gaat er voor €2.- een shuttlebusje. Het is nog steeds mooi weer en het uitzicht boven is geweldig.
In het kasteel heeft Maarten Luther bijna een jaar gewoond en hij heeft daar het Nieuwe Testament in het Duits vertaald. Ook heeft Wagner zijn opera Tannhäuser gebaseerd op een zangtoernooi dat in dit slot werd gehouden.
Dan brengt de bus ons naar het geboortehuis van Johan Sebastiaan Bach ( Bachhaus ) annex museum in Eisenach. In een zaal van het museum geeft een gids uitleg over verschillende historische toetsinstrumenten ( orgel, spinet en klavecimbel) Ook speelt hij op elk instrument fragmenten van Bach's muziek. Door het Bachhuis trapje op trapje af en toen verder door zalen met overal koptelefoons , waar uitleg en muziek van Bach te horen was. Om alles na te lopen had je wel een week nodig.
De chauffeur liet ons ook nog de oude vervallen Wartburg autofabriek zien en reed ons nog door de stad. De bus had echter geen airco, dus werd het knap warm.
's Avonds de afscheidsavond in een nabijgelegen restaurant met lekker eten en allerlei anekdotes over de afgelopen reis.

zondag 9 juni
De terugreis. Enkelen vertrokken al om 7 uur. Wij zitten om 9.15 u in de auto. De afstand naar Breskens is ongeveer 600 km. Op zondag is er bijna geen vrachtverkeer op de Duitse snelwegen, dus dat schiet lekker op en het weer is goed. Bij Giessen na 135 km breekt er echter een gigantisch onweer los. De weg staat blank en het zicht is slecht, langzaam rijden dus.. Dan weer een klein stukje droog en daarna weer bakken met regen, alsof we nog niet genoeg hadden gehad.
Later gaat de reis voorspoedig en zijn we tegen 18.00 u in Breskens. het gras bij Chris staat 1/2 m hoog, maar dat is van later zorg. We zijn weer heelhuids thuis en zullen nog lang napraten over deze vakantie en over hoe nat het was en hoe koud.
We zijn blij met jullie reacties en hopen dat jullie het leuk vonden om een beetje met ons mee te reizen, al werden jullie niet zo nat als wij.

Tot een volgende keer
Chris en Ineke

• 11 Juni 2013 - 14:07

Preethi:

ja gelukkig heel weer thuis.en beter weer.

• 11 Juni 2013 - 16:35

Yttje Rauwerda:

Interessante reis, veel herkenningspunten. Jammer van het weer en dat daardoor Schwangau moest worden overgeslagen. Was daar met Auk ca. 1 week in de tachtige jaren met onze 1e caravan. Hadden daar toen op laatst ook veel regen; zijn toen naar Ned. teruggegaan en hebben onze vakantie op de camping in Eernewoude met nog een week volgemaakt.

• 11 Juni 2013 - 19:47

Immie:

Hoi Chris en Ineke,
    Ik heb weer meegenoten, of liever gezegd meegeleefd met jullie vakantie.
    Tsonge jonge, wat hebben jullie slecht weer gehad! Enfin in ieder geval zeker een vakantie om nog lang over na te praten!
    Nu jullie weer thuis zijn moeten we toch proberen wat meer contact te houden dan in de laatste jaren het geval was, vinden jullie ook niet?
    De toevallige ontmoeting vorig jaar bij Schoneveld was heel gezellig, maar we kunnen toch ook eens wat vaker afspreken?
    Groeten, ook namens Guust,
    Immie.

• 12 Juni 2013 - 18:16

Jan:

Over het slot Wartburg stond laats nog een klacht bij ons in de krant van bejaarden die met de bus daar waren en zo vreselijk moesten klimmen. Het busje vonden ze te duur. En toen waren ze te moe boven om nog verder te kijken. Tja... zo kan het dus ook.