Oberammergau - Reisverslag uit Oberammergau, Duitsland van Chris Olijve en Ineke de Klerk - WaarBenJij.nu Oberammergau - Reisverslag uit Oberammergau, Duitsland van Chris Olijve en Ineke de Klerk - WaarBenJij.nu

Oberammergau

23 Mei 2015 | Duitsland, Oberammergau

Hallo allemaal,

vrijdag 22 mei

Vandaag gaan we naar Oberammergau 200 km naar het zuiden en even boven Garmisch Partenkirchen. De zon schijnt en het is lekker weer. Bij het uitdraaien uit de parkeerplaats op de binnenplaats schampt Chris net het achterspatbord van een sportwagen, klein deukje, klein krasje. Dus schadeformulieren invullen. De eigenaresse van de sportwagen had geen schadeformulier en wij hadden geen schade. We horen het wel. Al met al een uur later vertrokken.

De route loopt bijna helemaal over de "Romantische Strasse" via Augsburg naar het zuiden. Het is geen snelweg, maar toch is het behoorlijk druk met vrachtverkeer. Hoe zuidelijker we komen hoe dikker worden de wolken
Rond 13.00 u komen we in het hotel aan. Het is nog steeds droog. Hotel Alte Post ziet er van buiten prachtig uit. Ook binnen is het goed. Er is een lift en onze kamer is ruim en comfortabel en ook de badkamer is luxe met ruime inloopdouche.
We lopen een rondje door de plaats. Overal zijn beschilderde huizen en veel winkels die houtsnijwerk en souvenirs verkopen.
Je kunt de besneeuwde bergen door de wolken zien Het is 8 graden en we zitten op 900 m hoogte.
Als het zachtjes begint te regenen gaan we maar weer terug en rusten wat uit.

De prijzen op de menukaart liggen hier beduidend lager dan in Dinkelsbühl. Dat valt dan weer mee.
We ontmoeten een Nederlands echtpaar dat ook in het vorige hotel was. We eten samen.

zaterdag 23 mei

Als we opstaan is het nog steeds regenachtig en dat blijft waarschijnlijk de hele dag zo.
We maken een uitstapje naar de Wieskirche. Dat is een bedevaartkerk bij het plaatsje Wies. Rond 1740 werden er tranen gezien op een oud houten beeld van de Gegeselde Verlosser. Nadat de kerk rond 1750 was gebouwd werd het een bedevaartsoord en is nu ook een toeristische trekpleister. We vinden het gemakkelijk. Als we aankomen mogen we niet naar binnen , want er is nog kerkdienst. We besluiten een kopje koffie te drinken in een naastgelegen café-restaurant.Wat we krijgen is een soepkom vol koffie, we worden er een beetje giechelig van.
De kerk is van binnen prachtig met veel goud en kleurrijke plafondschilderingen. In een gangetje naast het altaar hangen veel bedankjes van mensen die troost en genezing gevonden hebben.
De organist en een trompettist zijn aan het oefenen voor de mis van Pinksteren. Het klinkt fantastisch! Dit miniconcert krijgen we er zo maar bij.

We rijden verder richting Schwangau naar het kasteel Neuschwanstein.
Het motregent steeds en de bergen liggen in de wolken, dus van de omgeving is niet veel te zien.
Omdat er voor de kassa zo'n geweldig lange rij staat, gaan we eerst maar eten. Daarna is de rij wel iets korter, maar als we eindelijk aan de beurt zijn, blijkt dat de eerstvolgende rondleiding pas tegen 16.45 u is en nu is het 14.15 u. Dan zien we er maar van af, helaas het is niet anders.
We rijden terug naar het hotel en het begint nu echt te regenen.
Hopelijk is het morgen iets beter weer.

Tot de volgende keer
Chris en Ineke

• 25 Mei 2015 - 15:56

Orson & Brigitte:

Leuke verslagen en foto's. Het weer zal hopelijk beter worden .Geniet ze gr Orson en Brigitte

• 02 Juni 2015 - 13:39

Wim En Bernie Van De Lugt:

Ook wij hebben dit kasteel niet van binnen gezien door de grote drukte.