Split - Reisverslag uit Split, Kroatië van Chris Olijve en Ineke de Klerk - WaarBenJij.nu Split - Reisverslag uit Split, Kroatië van Chris Olijve en Ineke de Klerk - WaarBenJij.nu

Split

08 Mei 2014 | Kroatië, Split

Hallo allemaal,

woensdag 7 mei

Vandaag naar Split, ruim 400 km. We beginnen met de kustweg, maar na 100 km komen we alsnog op de snelweg en dat gaat een stuk sneller.
Tegen lunchtijd stoppen we in Zadar. Het stadje heeft een oud ommuurd stadscentrum en in een van de smalle straatjes eten we wat.
Dan is het nog ruim 150 km naar Split.
Split is een grote drukke stad, maar het hotel ligt vóór het oude centrum aan zee. Zonder fout te rijden ( zonder navigatie! ) hebben we het gevonden. Het is een enorm hotel ( Radisson Blu ) pal aan zee en heel modern, maar erg sfeervol ingericht. Vanuit onze kamer hebben zicht op zee.
Het personeel is zeer behulpzaam en spreekt op z'n minst Engels en Duits of nog meer. Bij de receptie troffen we zelfs een Nederlandse jongen ( waarschijnlijk als stagiaire)
Lekker gegeten in het hotel restaurant en een beetje uitgerust van de reis.

donderdag 8 mei

Tijdens het uitgebreide en zeer goede ontbijtbuffet begint het te regenen en dan te plenzen. We besluiten nog maar even te wachten voordat we de stad ingaan. Tegen 11 uur klaart het op en gaan we op pad. We vinden redelijk makkelijk een parkeerplaats.
Op weg naar de oude binnenstad komen we eerst over een grote markt. Er wordt van alles aangeboden van etenswaren, broeken, jurken, kleedjes, ondergoed noem maar op.
Dan komen we in het ommuurde oude centrum met het paleis van Diocletianus, een Romeinse keizer uit de 3e eeuw. In latere eeuwen is er nog van alles bijgebouwd. De smalle straatjes zijn stampvol met groepen toeristen o.l.v. gidsen. Amerikanen, Duitsers, Japanners in alle mogelijke outfits. Japanners soms met handschoenen en mondkapje. Ook stikt het van de souvenirwinkeltjes.

Vanavond gaan we weer eten in dit voortreffelijke hotel en morgen vertrekken we naar Dubrovnik.

Tot de volgende keer
Chris en Ineke

• 08 Mei 2014 - 18:02

Jan:

Split is zeker een mooie stad, maar Dubrovnik zeker ook. Wij zijn weer terug, gister ook veel regen onderweg gehad. Rijd niet zo plezierig.

• 08 Mei 2014 - 20:51

Job Hendriksen:

Bewaar goede herinneringen aan Dubrovnik. We logeerden ( 1972 ) in Hotel Plat op 15 km van de stad.
    Van het hotel ging een busje 's morgens heen en 's avonds terug.
    "s Morgens over de stadsmuur gewandeld, smalle straatjes met zilversmeden, markt met lokale producten: groente, fruit, kaas. En 's middags was het er niet te harden zo heet....
    Terug in het hotel gelijk in bad en daarna buiten dineren met life muziek.
    De band had een beperkt repertoire: de ene avond van voor naar achter en de andere avond van achter naar voor.....
    Veel plezier
    Job

• 08 Mei 2014 - 21:27

Yttje Rauwerda:

Hallo allebei, geniet weer van jullie verslag. Ben zelf in Eernewoude in de caravan, maar vandaag is het weer werkelijk pet. Veel plezier daar. Yttje.

• 09 Mei 2014 - 13:19

Gerie:

'Zal toch nietwaar zijn dat jullie weer in de regen vallen.
    Hier gaat het redelijk, gelukkig wel wat regen, maar we hebben ook best veel wind,
    niet goed voor pas geplante bloemen, gelukkig zijn ze wel sterk gekweekt.
    Jullie genieten weer van de geschiedenis in de steden!!!!
    Goede reis verder en tot het volgende bericht.
    Groetjes uit Groede,
    Co en Gerie