Excursie naar Bonn - Reisverslag uit Remagen, Duitsland van Chris Olijve en Ineke de Klerk - WaarBenJij.nu Excursie naar Bonn - Reisverslag uit Remagen, Duitsland van Chris Olijve en Ineke de Klerk - WaarBenJij.nu

Excursie naar Bonn

11 September 2013 | Duitsland, Remagen

Hallo allemaal,
dinsdag 10 september

Om 9.30 vertrekt de bus naar Bonn. We werden opgewacht door en Nederlands sprekende gids. We begonnen bij het slot van de vroegere Keurvorst, dat nu het hoofdgebouw van de universiteit is. We bezochten ook de kapel waar Beethoven orgel gespeeld heeft. De stadswandeling stond helemaal in het teken van Beethoven, die in Bonn is geboren.
De stad oogt ruim met veel winkels en ruime terrassen. We hadden geen paraplu nodig en de zon kwam nog even door. Na de wandeling konden we op eigen gelegenheid het geboortehuis van Beethoven bezoeken. Wel moesten tassen, camera's e.d. worden afgegeven. Er waren allerlei brieven, manuscripten en instrumenten te zien. Ook diverse hoortoestellen ( grote toeters) die niet veel geholpen hadden om hem beter te laten horen.
Na de gezamenlijke lunch hadden we vrije tijd tot 17.00 u. Er was namelijk een bezoek gepland aan de orgelbouwer Klais, maar dat kon pas na werktijd.
De rondleiding was geweldig!
Het begon bij het hout dat zeker 5 jaar in opslag lag zodat het volledig uitgewerkt en gedroogd was voor het gebruikt werd. Daardoor was het ook niet meer gevoelig voor schimmels en houtworm.
Via modellen werd ons uitleg gegeven over houten orgelpijpen, de luchttoevoer en de systemen met schuiven om de klanknuances aan te brengen. Er werd met alle traditionele houtverbindingen gewerkt. Ook de lijm werd van beendermeel gekookt.
Voor de metalen orgelpijpen werden verschillende mengsels van lood en tin gebruikt al naar gelang het soort orgel ( kerk of concert ) en voor een grote pijp werd weer een ander mengsel gebruikt als voor een kleine.
De man die ons rondleidde vertelde met kennis en passie over zijn vak en we luisterden ademloos.
Na ruim 1 1/2 uur van de ene werkplaats na de andere en trap op trap af waren we bekaf. We hadden het er wel voor over gehad.

woensdag 11 september
Vrije dag. Verjaardag van Jorne, de jongste kleinzoon van Chris.
Ondanks de slechte weersvoorspelling is het droog en de zon schijnt een beetje.
We rijden naar Königswinter aan de andere Rijnoever. daar gaan we met een tandradbaantje de Drachenfels op, waar je een fantastisch uitzicht over de Rijn hebt. Terug in Königswinter hebben we heerlijke vis gegeten in een Italiaans restaurant. Terug op de camping begon het te regenen.
Geen slechte dag dus.
Tot de volgende keer
Chris en Ineke

• 11 September 2013 - 18:41

Jan:

Leuk om Bonn te bezoeken. Ook hier was het weer redelijk, zowel gisteren als vandaag. Wel dreigende luchten, maar tot nu toe droog. Afgelopen nacht veel regen.
    Dus jullie weten nu alles over orgelbouw/

• 11 September 2013 - 19:44

Gerie:

Hallo Chris en Ineke,

Hoe is het mogelijk dat het verschil met vorige week zo groot is.
    Het is hier erg!!!! en--- het ziet er ook nog erg slecht uit.
    Gelukkig hebben jullie nu toch al wel mooi weer gehad.
    Wel een leuke reis zo te lezen, geniet ervan!
    Groetjes Co en Gerie

• 12 September 2013 - 07:04

Preethi:

hoi, hier kwam het met bakken uit de hemel.
    maar gelukkig, hadden we de kranten eruit voordat het begon en niet wilde stoppen.

groetjes preethi

• 12 September 2013 - 13:32

Job Hendriksen:

Geen orgel concert gehad????? bij de orgelbouwer......